testimonial

met AI-based Rail OCR kan ProRail slimmere investeringen doen en het spoor efficiënter inzetten

AI-based Rail OCR

innoveren in Data Lab

ProRail is verantwoordelijk voor het spoorwegnet van Nederland. Hieronder valt de aanleg, het onderhoud, beheer en veiligheid van het spoor. Het innovatie team van ProRail experimenteert in het Datalab met nieuwe technieken zoals Rail OCR gebaseerd op AI die kunnen helpen bij het verzamelen van data over het spoor en de gebruikers.

weinig zicht op emplacementen

“Op alle hoofdsporen in Nederland ligt treinbeveiliging. Dit is nodig om het spoorverkeer te kunnen managen en capaciteit analyses te maken. Op de meeste emplacementen bij de havens is geen treinbeveiliging en detectie aanwezig. De treinen rijden daar langzaam (max. 40 km/h) op het zicht en moeten stoppen wanneer ze een andere trein zien. De verkeersleiding managet de vervoerders die bezig zijn op bepaalde delen van de emplacementen. Handmatig wordt bijgehouden waar treinen met gevaarlijke stoffen rijden. Deze werkwijze is heel tijdrovend en omslachtig.”

emplacementen efficiënter managen met Rail OCR

“Om dit efficiënter en veiliger te organiseren hebben we samen met supplai in het data lab in moerdijk een test uitgevoerd met slimme camera’s voor de verificatie van de treinsamenstelling van de binnenkomende en vertrekkende treinen. Supplai heeft voor ons verschillende algoritmes ontwikkeld welke nummerherkenning en type identificatie van treinen registreren. We kunnen dankzij de AI Rail OCR treinen met gevaarlijke stoffen volgen vanaf de binnenkomst als we deze informatie combineren met slimme IoT sensoren die passerende assen registreren op de sporen van het emplacement. Zo krijgen we beter zicht op het gebruik van het emplacement en kunnen we de capaciteit beter managen. En weten we of we plek hebben voor nieuwe vervoerders, of er sporen bij moeten óf juist leeg zijn en kunnen we dus slimmer investeren.”

algoritme om remblokdikte te meten

“Vanuit het Datalab gaan we in Botlek werken  met supplai aan een ander algoritme, namelijk dat de remblokdikte van treinen meet, ook met een slimme camera. Het is belangrijk om te weten of treinen aan de eisen voldoen en of we handmatige inspecties kunnen ondersteunen. Stel een trein heeft versleten remblokken, dan kunnen de wielen gaan warmlopen en moet de trein aan de kant gezet worden. Wanneer je de remblokdikte meet, kun je dit voorkomen. Ook voor wageneigenaren is het waardevol om de conditie te weten van hun voertuigen.”

de kwaliteit van supplai is heel goed

“De kwaliteit van de producten die supplai oplevert, is heel goed. Ze zijn in staat om snel te schakelen, denken graag met je mee en zijn open en transparant. Werken met supplai is heel prettig en dat doen we dan ook graag in ons data lab. Samen met al onze leveranciers en spoorgebruikers blijft ProRail innoveren voor een veilig en betrouwbaar spoor.”

Paul Kootwijk – ProRail 

Rail OCR

Rail OCR gebaseerd op AI

bewaak en registreer elke beweging

Ons op-AI-gebaseerde Rail OCR Automatiseringssysteem kan eenvoudig worden geïnstalleerd op alle intermodale infrastructuur zoals terminals en depots. 

AI-based brake disc model

monitor remvoeringen

Ons op AI gebaseerde remschijfmodel kan worden ingezet op een breed scala aan voertuigen om een real-time analyse te bieden van remvoeringen. Gebruik het om slijtage en scheuren van remvoeringen te detecteren of te voorspellen om downtime te verminderen en congestie te minimaliseren!

Brake Disc Model

laat je gegevens achter, en wij nemen contact op!

Bericht verzonden!