Artificial Intelligence voor retail en groothandel

Artificial Intelligence voor retail en groothandel

Artificial Intelligence voor retail en groothandel . De fysieke en online wereld wordt steeds meer met elkaar verweven.
Wensen en behoeftes zijn niet meer altijd even zichtbaar. Verschillende onderzoeken tonen aan dat retailers en groothandel tot wel 340 miljard euro wereldwijd kan besparen door het slim inzetten van artificial intelligence.

Het is de grootste uitdaging voor retail (online/offline) en groothandel om te voorspellen wat klanten nu precies als behoefte hebben. Bedrijven zoals Hema zijn daarom artificial intelligence al gaan gebruiken om hun voorraad beheer te verbeteren. Er is niets zo kostbaar als een onverkoopbare voorraad of een voorraad die de liquiditeit verslechterd omdat het al maanden in het warehouse staat.

Er werkten in 2017 wereldwijd maar 10.000 mensen in de artificial intelligence industrie waarvan 95% bij de enorme multinationals zoals Google en Amazon. Dit betekent dat er maar 500 mensen in de vrije sector werkten aan artificial intelligence.  Dat zijn er inmiddels al wel een aantal meer maar nog steeds te weinig om de andere industrieën een inhaalslag te laten maken.

Omdat artificial intelligence de bedrijfsprocressen zoveel zal veranderen zijn er al regels ingesteld bij de Amerikaanse overheid om overnames van Amerikaanse AI-gerelateerde bedrijven door Chinese bedrijven aan banden te leggen (en dit was voor Trump..)
Het Nederlandse kabinet ziet ook dat het voor ons land heel belangrijk is technologisch voorop te lopen in artificial intelligence. Daarom zijn er de laatste jaren opleidingen gekomen en wil ze de investeringen in kunstmatige intelligentie verdubbelen en trekt zo’n 1 miljard euro uit om dit te bewerkstelligen. Verder heeft het kabinet een speciaal actieplan intensieve publiek private samenwerking en investeringen voor artificial intelligence uitgeschreven. Toch geven verschillende grote bedrijven aan dat Nederland de ”boot” mist met artificial intelligence en luiden de noodklok. We gaan niet snel genoeg mee!

Tijd voor actie dus!!

retail-1024x686 Artificial Intelligence voor retail en groothandel
The journey for most companies, which started with the internet, has taken them through key stages of digitalization, such as core systems modernization and mobile tech integration, and has brought them to the intelligent automation stage.

Hoe start ik nu?

Supplai begrijpt dat elk bedrijf of instelling een kern ERP systeem heeft en hierop werkt. De termen AI, kunstmatige intelligentie, robotic process automation (RPA), artificial intelligence en wellicht machine learning of deep learning (lees er meer over via de links in onze blog) kunnen daarom een ongrijpbare en lastig te begrijpen techniek zijn. Want hoe laat je dit nu op elkaar aansluiten? Moet je gelijk een enorm pakket aanschaffen?
Nee! Wij vinden dat je je organisatie stap voor stap, proces voor proces moet inrichten op het gebruik van artificial intelligence. Dit is ook wel zo prettig voor de kosten.
Onze oplossingen, artificial intelligence voor retail en groothandel, sluiten daarom ook naadloos aan op de systemen die nu al bij je bedrijf draait. Zie het als een nieuwe app op je telefoon! Wij voegen er gewoon wat aan toe.

Laat je in de onderstaande tekst met voorbeelden met artificial intelligence voor retail en groothandel inspireren over hoe jou bedrijf  of instelling er binnen nu en 5 jaar uit moet zien.

Toepassingen

–          Klanten hebben vragen. Met Chatbots die op basis van algoritmes werken kan je tot wel 90% van de vragen afvangen wat enorm in de kosten scheelt van callcenters maar daarbij ook de klant ervaring verbeteren! Ze krijgen immers gelijk antwoord.
–           Met Machine learning en data analytics de beste indeling van je winkel bepalen. Want is dat product op die plek ook werkelijk de juiste gezien het koopgedrag van je klanten op dat moment, in dat seizoen? Verhoog hierdoor heel makkelijk je omzet!
–           Laat algoritmes vraag voorspellen door data uit al je winkels of online gedrag. Stem hier ook je supply-chain/logistiek en je inkoop beheer op af. Heb je een eigen warehouse, kijken dan ook zeker op onze logistieke pagina!
–           Artificial intelligence algoritmes kunnen voor klanten gepersonaliseerde aanbiedingen en acties maken. Dit kan doordat ze bepaalde vraag beter kunnen voorspellen dan mensen en ook nog eens kan combineren met real time informatie over wat andere klanten in hun winkelmandje hebben.
–           Sommige artikelen zijn seizoensgebonden. Maar wat is precies het juiste moment om dit artikel in de aanbieding te doen omdat de verkopen afnemen en je wellicht met voorraad blijft zitten tot het volgende seizoen. Volg prijzen van concurrenten en maak hierop een beslissen. Dit is waar algoritmes je kunnen helpen.
–            Klanten ontvangen steeds meer spam in de vorm van irrelevante e-mails en advertenties. Uit onderzoek is gebleken dat wanneer er relevante advertenties en marketing boodschappen bij klanten terecht komen het koopgedrag hoger is. Gebruik hiervoor artificial intelligence en natural language processing (NLP) om je klant steeds beter te begrijpen. Bedrijven zoals Alibaba, met een omzet van 56 miljard gebruiken dit om klanten de juiste producten te laten zien.
–            Laat algoritmes je voorraden efficiënter beheren. Dit kan bijvoorbeeld door volle en lege schappen beter te volgen (real time) en te combineren met een voorspelling op toekomstige vragen.
–             In verschillende landen zijn er al heuse AI winkels. Bedrijven zoals Alibaba hebben in Azie al verschillende zogeheten ”smart” stores. Laat je inspireren door het onderstaande filmpje.

Smart stores met artificial intelligence
Financieel en management

Als retail of groothandel heb je ook te maken met facturen, debiteuren, crediteuren beheer en uiteraard je cashflow management.
Op de financiële afdeling zijn veel repetitive processen waar data mee is gemoeid. Hier is artificial intelligence goed op zijn plek om grote hoeveelheden ongestructureerde data te analyseren of taken uit handen te nemen.
Wat voorbeelden:
–          Wil je inkomende facturen automatisch laten inlezen en juist in het systeem laten plaatsen, dat kan met onze algoritmes.
–          Algoritmes kunnen helpen in het bepalen van je vreemde valuta overzichten. Wanneer heb je welke valuta nodig naar aanleiding van debiteuren en crediteuren in je systeem
–          Ga nog meer sturen op KPI’s en laat algoritmes je hierin helpen. Dan wel om ongestructureerde data inzichtelijk en gestructureerd te maken en/of zelfs analyses laten maken zodat jij er alleen nog maar naar hoeft te kijken!

Wij zullen vast heel veel voorbeelden zijn vergeten.
Dit is ook zomaar een greep als inspiratie uit wat Artificial Intelligence voor jou organisatie of instelling kan doen.
Eén ding is zeker, Artificial Intelligence binnen de retail en groothandel is de toekomst!

Neem vandaag nog contact op voor een vrijblijvend gesprek en brainstorm verder!
Open chat
1
Need some help?
Hello,
Are you ready for a digital robot or do you simply have a few questions?

Feel free to ask us anything you like to know and you can ask us the question in any language you like.